Unfair Lawsuit Act

SF Weekly moves to dismiss the Guardian's lawsuit, which is light on witnesses and evidence

As part of the sponsorship agreement, BGP agreed to make SF Weekly its "primary weekly newspaper advertising vehicle," according to the motion to dismiss the rebate claim. It did not, however, negotiate an exclusive ad deal with the Weekly, as the Guardian has reported in the past. BGP’s successor, LiveNation, continues to advertise in the Guardian. According to the motion, there was no "secret rebate," and the concert promoter has paid prevailing market rates for its ads in SF Weekly.


Perhaps the most intriguing argument to dismiss the lawsuit flips the David-versus-Goliath story pushed by the Guardian on its head: The Weekly's lawyers contend that Brugmann is using his lawsuit to unconstitutionally gut this paper’s news operation.

Unlike other alt-weeklies that rely heavily on freelancers, Village Voice Media relies heavily on local full-time editors and staff writers (who get health benefits) at each of its papers. And unlike many other news organizations, Lacey says writers are perhaps the most important component of his company. The result: His writers win lots of awards for their journalism.

He points to the Pulitzer Prize won this year by LA Weekly food critic Jonathan Gold, as well as having four young writers in the chain named as Livingston Awards finalists — the most of any news organization in the nation. Here in San Francisco, former SF Weekly writer Lisa Davis won the prestigious George Polk Award in 2002 for environmental reporting for her investigation of mishandled radioactive waste at Hunters Point Shipyard. "This isn’t fucking happenstance," Lacey says.

Happenstance or not, one thing is for sure: Paying salaried reporters costs a lot of money. Lacey says he and his longtime business partner Larkin believe the investment in editorial is worth it — even if a paper is losing money. "It’s our belief," Lacey says, "that if we stay with this and hang with it, eventually the readers will respond to it."

Lacey says that with this lawsuit, Brugmann is trying to force his own economic model on the Weekly — one that relies heavily not just on freelancers, but also unpaid interns, instead of full-time reporters. "Bruce can’t tell us how much to invest in putting out the newspaper we want to put out," Lacey says.

If the Guardian won its lawsuit, it would ultimately force this company to cut editorial costs, the Weekly’s lawyers argue. That, they say, would be a violation of the news company’s First Amendment rights to spend its money how it sees fit.

It’s a provocative — some may say exotic — argument, which requires some background: The Guardian alleges that the Weekly illegally sold ads below cost to kill the competition. The average "cost" of a newspaper page includes all the overhead expenses that go into printing it. One of the biggest expenses is the reporters' salaries and benefits paid to produce content for the page.

The Guardian is, in effect, demanding that the Weekly raise its ad rates in a depressed print-media market where even the San Francisco Chronicle — the only paid-circulation daily in town — is losing tens of millions of dollars. This would result in less advertising and income for the Weekly, thus forcing the paper to have to make cost cuts in personnel.

While newspapers aren't exempt from anti-trust laws, the attorneys say that California's unfair practices act was created in the 1930s and intended to "apply to commodities like bread and milk, and not fundamental rights like free speech." While they acknowledge that there's no exact case law on point, they cite a U.S. Supreme Court decision throwing out Florida’s "right to reply" law that gave politicians the right to respond to criticism from a newspaper in that newspaper. In that case, the high court decided that the law illegally interfered with editorial decision-making in the press by forcing newspapers to publish something they didn’t want to print.

The Weekly's lawyers write: "There is no free press distinction — none — between the application of a statute in a manner that requires an editor or publisher to 'publish that which he would prefer to withhold'" — like column space for a politician — "and the application of a sales below cost statute in a manner that would require that they 'withhold that which they would prefer to publish' simply because ad revenues are insufficient to offset editorial and distribution costs at the levels editors and publishers choose."

The argument may be intriguing but not persuasive, says Professor Daniel Farber, a free-speech expert at UC Berkeley’s Boalt Hall. After the Weekly described the argument and the case cited to him, Farber said, "It seems like a stretch to me."

Even if some may consider the First Amendment argument a stretch, Lacey is cautiously optimistic that the judge will see his side of things. Lacey and his partners say they have the facts on their side since they had never conspired to put the Guardian out of business. "I think Bruce’s case is nonsense, absolute nonsense," Lacey says.

The Weekly sent Brugmann and Guardian Editor Tim Redmond an e-mail asking them for a response to the summary-judgment motions the Weekly filed last week. Specifically, the Weekly asked if they had any other evidence of an intent to harm the Guardian aside from Lacey’s 12-year-old comments as recalled or dreamed by a former ad rep.

« Previous Page
 |
 
1
 
2
 
3
 
4
 
All
 
Next Page »
 
My Voice Nation Help
0 comments
 
©2014 SF Weekly, LP, All rights reserved.
Loading...